راه درازی تا دستیابی به توافق نهایی با ایران در پیش است

به نقل از پرس تی وی، سوزان رایس، مشاور امنیت ملی دولت باراک اوباما، در مصاحبه‌ای که روز اول دی ماه با شبکه آمریکایی سی‌بی‌اس داشت، گفت پاسخی برای این موضوع که تصمیم نهایی ایران چه خواهد بود ندارد، اما نفع آمریکا در آزمودن گزاره موجود با ایران برای برنامه اتمی این کشور است.

سوزان رایس در مصاحبه با برنامه "60 دقیقه" شبکه خبری سی بی اس گفت: ما توافقنامه‌ای را که دست ما را ببندد و اجازه ندهد دقیقا در آنچه انجام می‌دهیم، تغییر ایجاد کنیم و بر فعالیت های ایران نظارت کنیم، را نمی‌پذیریم.

رایس با اشاره به اینکه در دولت کسی «ساده‌انگار» نیست گفته است فشارهای اقتصادی راه را بر ایران مسدود کرده است.


وی افزود: ما تضمین میکنیم اگر آنها از توافقنامه تخطی کنند، تحریمها دوباره علیه آنها اعمال میکنیم.

سوزان رایس می‌گوید پرسش این است که آیا این موضوع باعث می‌شود تا ایران به سوی گرفتن یک تصمیم سخت برود و به شکلی که قابل تائید باشد، این برنامه اتمی‌اش را متوقف کند؟

او در پاسخ به پرسش خود می‌گوید این را نمی‌دانیم ولی نیمی از پاسخ هم این است: همه نفع ما در این است که این را بیازماییم.

وی مدعی شد تمامی قطعنامه هایی که علیه ایران در شورای امنیت سازمان ملل هم تصویب شده اند، باید شامل بندی برای اعمال مجدد تحریم ها در صورت گزارش هرگونه تخطی از سوی ایران باشد.

رایس ادامه داد: این قطعنامه هنوز نهایی نشده، ولی تصویب شدن چنین شرطی، کاملا شدنی است.

وی افزود: تا دستیابی به توافق نهایی با ایران راه درازی در پیش است.

سوزان رایس مدعی است هدف دولت آمریکا نه تنها بازداشتن ایران از دست‌یابی به بمب اتمی بلکه جلوگیری از موقعیتی‌ است که بتواند رفتن به سوی تولید بمب را ممکن کند.

بر اساس این گزارش، چندی پیش ایران و 1+5 در ژنو به توافقنامه موقتی درباره برنامه هسته ای ایران دست یافتند که بر مبنای آن موظف شدند نه تنها تحریم های کنونی را کاهش دهند بلکه تحریم های جدیدی هم علیه ایران اعمال نکنند.

بسیاری از اعضای کنگره تهدید کرده اند که تحریم های جدیدی را علیه ایران اعمال می کنند ولی اوباما اعلام کرده هر گونه تحریم جدید را وتو خواهد کرد.

بخشی از این گفت‌وگوها در سطح کارشناسی طی روزهای گذشته در ژنو برگزار شد.

روز اول دی‌ماه نیز وزارت خارجه ایران اعلام کرد، محمد جواد ظريف و کاترين اشتون، مسئول سياست خارجی اتحاديه اروپا توافق کرده‌اند تا این مذاکرات بعد از تعطيلات کريسمس از سر گرفته شود.


نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:







تاريخ : دو شنبه 2 دی 1392برچسب:, | 10:59 | نویسنده : هــــفـــتــــکـل ســـــــلام |